Friday, February 26, 2010

Crash, Homage to J.G. Ballard, Gagosian Britannia street


La galerie Gagosian rassemble ses artistes dans son espace de Britannia street pour un hommage à J.G. Ballard, auteur du livre Crash. L’exposition se veut un événement. D’entrée, on est accueilli par le train d’atterrissage d’un avion, Honda Teen Facial de l’artiste Adam McEwen. Le livre raconte une communauté fétichiste fascinée par les accidents de voiture, et les œuvres fusent autour de ce thème. Engins mécaniques, collisions, désastres, corps meurtris et modifiés sont autant de chocs visuels qui dialoguent dans un accrochage plutôt provocateur. Dans une société déshumanisée, la sexualité doit devenir mécanique. Les mannequins modifiés de Cindy Sherman (Untitled #253) sont équipés de vagins. Le Mechanical Pig hyper sexué de Paul McCarthy est presque obscène. Ces œuvres, hybrides d’organique et de technologique prennent une nouvelle dimensions face à l’explosion colorée de Piotr Uklanski, Untitled (Ivy Mike). Comme le rappelle Douglas Gordon en le gravant sur les murs de la galerie, « We are all going to die ». Damien Hirst présente, sous un aspect légiste, la cervelle éclatée d’un pilote d’avion mort dans le crash de son appareil, When Logics Die. L’espace urbain, scène où ont lieu les accidents, est aussi très présent. Les froids clichés d’une autoroute déserte la nuit, de l’artiste Dan Holdsworth, Untitled (Autopia) sont simplement beaux. La diversité des œuvres est vraiment intéressante. Les nus corsetés de Helmut Newton, Jenny, Gunilla, Jane et Jassara, résument bien l’esprit de l’ensemble, sexy mais dérangeant, fascinant mais un peu sale. Belles et fragiles, leur handicap les mécanise, les
fétichise, alors qu’elles s’offrent à l’objectif du photographe. Ce corps assisté devient encore plus désirable parce qu’il tend vers l’automate. Jusqu’au 1er avril.

Gagosian is gathering his artists in his Britannia street space. It is a tribute to J.G. Ballard, who wrote the novel Crash. The exhibition tends to be an event, with a beautiful catalogue. You are welcomed by a Boeing 747 undercarriage, Honda Teen Facial, by the artist Adam McEwen. Crash tells the story of a fetishist group fascinated by car accidents. The works shown are related to this theme : engines, collisions, disasters, injured and modified bodies… working together in a provocative display. In a society ruled by machines, the body has to renew itself to have sex. It has to become mechanical. Cindy Sherman’s dummies (Untitled #253) are modified with a vagina. Paul McCarthy’s ultra-sexual Mechanical Pig is almost obscene. These works, hybrid of organic and technologic matters, take a new dimension opposite Piotr Uklanski’s large-scale colourful outburst, Untitled (Ivy Mike). And as Douglas Gordon carved into the wall of the gallery, « We are all going to die ». Damien Hirst shows, in a medical view, a pilot’s scattered brain after the crash of his aircraft, When Logics Die. The urban space, where the crashes happen, is represented as well. Dan Holdsworth’s Untitled (Autopia), stark photographs of a quiet motorway by night, is simply beautiful. Crash is about being human, body and soul, in a non human society. The diversity of the works is very interesting. Helmut Newton’s photographs are a beautiful way to sum up the show. Jenny, Gunilla, Jane and Jassara are naked, their body fastened in a medical corset. These pictures ares both sexy and weird, both fascinating and a bit dirty. Their injured body is mechanically healed, and they become an hybrid of human and machine to please the camera. The more mechanical, the more desirable. Until april 1st.

http://www.gagosian.com/exhibitions/2010-02-11_crash/

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