Monday, February 16, 2009

Altermodern, Tate Britain


The Tate Triennal shows the works of 28 artists. Nicolas Bourriaud, the curator, explains that Altermodern comes after postmodern. We live in a globalised society. Altermodern depicts a world of communication and mobility. Sunday, 2 o’clock. Two volunteers played giant accordian, thanks to Ruth Ewan. The British artist selected a playlist of political and idealistic songs to be played during the show. It is weird, but it works. Then, I was amazed by Franz Ackermann’s room. The German’s bright coloured installation is vibrant. You have to move inside of the room, between paintings and real objects, it’s kind of pleasant. Walead Beshty aimed to sculpt a transatlantic flight. The British sent glass boxes from the US to the UK via FedEx. Obviously, the cubes are damaged when they arrive in the gallery. The fractures show the journey from one country to another. They depicts space that is not on the map. The French Loris Gréaud has recored his cerebral activity on a computer, when he was thinking about a former work, Cellar Door. These brainwaves have been changed in electrical signals, which are transmited to the visitors by vibrators on the floor of the gallery. It is a kind of Sci-Fi experience, reminding that art can be really thought sometimes.

Version française. La triennale de la Tate présente les œuvres de 28 artistes. Nicolas Bourriaud, le curateur, explique comment Altermodern vient après le postmoderne. Nous vivons dans une société globalisée. Altermodern reflète un monde de communication et de mobilité. Dimanche, 14 heures. Deux volontaires jouent d’un accordéon géant, grâce à Ruth Ewan. L’artiste britannique a choisi une liste de chansons politiques et idéalistes pour être jouées pendant l’exposition. C’est bizarre, mais ça fonctionne. Ensuite, j’ai été séduit par la salle consacrée à l’Allemand Franz Ackermann. Son installation, riche en couleurs, est étonnante. Il faut se déplacer dans la pièce, entre les peintures et les objets réels, et c’est assez plaisant. Le Britannique Walead Beshty est parvenu à sculpter un vol transatlantique. I a envoyé des boîtes en verre depuis les USA vers le Royaume Uni via FedEx. Evidemment, les cubes sont endommagés en arrivant à la galerie. Les fissures montrent le voyage d’un pays à l’autre. Elles représentent un espace qui n’est pas sur la carte. Le Français Loris Gréaud a enregistré son activité cérébrale sur un ordinateur, alors qu’il pensait à une ancienne œuvre, Cellar Door. Ces ondes ont été traduites en signaux électriques, qui sont transmis aux visiteurs par des vibrateurs sur le sol de la galerie. C’est une expérience assez étrange, qui rappelle que parfois, l’art peut être vraiment réfléchi.

http://www.tate.org.uk/britain/exhibitions/altermodern/

1 comment:

  1. It seems to be very interesting, and very "Bourriaud's touch", despite of Loris Greaud (on my mind he belongs to M-O Wahler's stable).

    I just came back from the oppening of "Andy Wharol's TV" at La Maison Rouge. BIG oppening with Daniel Buren, gallerists, TV reporters... and above all, terrifics movies.

    Different oppening, different atmospher last friday at Betonsalon... but it's a long story.

    xxx

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