Thursday, January 15, 2009

The revolution continues: new art from China, Saatchi Gallery


The chosen contemporary artists show several aspects of China. Painting, sculptures and installations reflects variety and radicalism in chinese art. Zhang Xiaogang’s clonal and static portraits face Feng Zhengjie’s delirious made up pop icons. In most of the works, the body is central. Melted soldier toys (Lu Wei), migrants workers hung on the ceiling (Zhang Dali), razorblade made walker (Shi Jinsong), man is everywhere. In a country with such a communist background, the human being is still looking for its own body. Wang Guangyi parodies the political pictures of this era. Obviously, Mao’s ghost is still shading over China. One room is dedicated to him, seen as a cat (Qiu Jie) or during A Holiday in Venice (Shi Xinning). The revolution continues, China is smiling, as Yue Minjun’s weirdly laughing figures.

Version française. Les artistes contemporains sélectionnés présentent une Chine aux facettes multiples. Peintures, sculptures et installations reflètent la diversité et la radicalité de la création chinoise. Les portraits clonés et stoïcs de Zhang Xiaogang regardent les icônes pops de Feng Zhengjie, délirantes et fardées. Le corps est au centre de la plupart des œuvres. Soldats en plastique fondus (Lu Wei), ouvriers immigrés suspendus au plafond (Zhang Dali), trotteur pour enfants aux bords tranchants (Shi Jinsong), l’homme est omniprésent. Dans un pays tant marqué par le communisme, l’individu cherche toujours ses contours. Wang Guangyi fait directement référence à cette période, en détournant l’imagerie politique. Evidemment, l’ombre de Mao plane encore sur le pays. Une salle est consacrée au personnage, représenté comme un chat (Qiu Jie) ou en villégiature à Venise (Shi Xinning). Mais la Chine avance, elle sourit, à l’image des déroutants hilares de Yue Minjun.

http://www.saatchi-gallery.co.uk/artists/new_art_from-china.htm

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