Monday, May 17, 2010

Céleste Boursier-Mougenot, Curve, Barbican


Céleste Boursier-Mougenot transforms the Curve into an aviary at Barbican. This is a total immersion for the viewer. First, video projections showing guitars from the floor to the ceiling. However, the sound played is the record of the video signal which generates the images, not the music produced by the instruments : silent guitars are replaced by a non-music. Then, radical change of set. The aviary looks like a beach hut. Inside, Zebra Finches, from Australia are flying freely. They wing their way between their nests, guitars as perchs and cymbals as feeders. Standing on the guitars cords, the birds play a random music which is transmitted by the speakers surrounding the space. The Zebra Finches sing, however, their whistle is covered by the electric signal they play randomly. The artist muddles visual and audio fields in a captivating experience. Until may 23rd.


Céleste Boursier-Mougenot installe une volière dans l’espace Curve du centre Barbican. L’artiste propose au spectateur une immersion totale. D’abord, des projections vidéos de guitares du sol au plafond. Le bruit diffusé n’est pas celui des instruments, mais celui du signal vidéo qui génère ces images. Les instruments sont silencieux, et remplacés par une non musique. Puis, changement de décor, nous arrivons dans la volière aux allures de cabane sur la plage. Les oiseaux, des Diamants Mandarins originaires d’Australie, volent librement entre leurs nids, des guitares électriques en guise de perchoirs, et des cymbales en lieu de mangeoires. Reliés à des amplificateurs, les instruments répondent au jeu des oiseaux sur leurs cordes. Si les Diamants Mandarins chantent, leur sifflement est court-circuité par les sonorités électroniques qu’ils jouent de manière aléatoire. Encore une fois, l’artiste crée un décalage entre les champs visuels et sonores. Une expérience étonnante. Jusqu’au 23 mai.

http://www.barbican.org.uk/thecurve/blog/index.html

Saturday, April 17, 2010

Conrad Botes: House of Judas, Fred


The south african artist Conrad Botes creates works mixing sexuality, race and violence. In his paintings and drawings, hybrid creatures, between man and monster, are killing each other in utterly creative ways. The artist evokes the story of his country through these colorful and dynamic works. Politically incorrect and happily dreadful. Until april 30th.


L’artiste sud africain Conrad Botes crée une œuvre mêlant sexualité, race et violence. Ses peintures et dessins montrent des créatures mi homme mi démon, s’entretuant avec une créativité certaine. À travers ses compositions dynamiques et colorées, l’artiste évoque l’histoire de son pays sans se soucier du politiquement correct. Joyeusement effrayant. Jusqu’au 30 avril.

http://www.fred-london.com/index.php?mode=exhibitions&id=66

Thursday, April 15, 2010

Marko Mäetamm: Love, Fear and Warning Signs, Nettie Horn Gallery


With humour and auto-derision, Marko Mäetamm invites the viewer into his world. This exhibition gather drawings, sculptures, video projections and photographs. Evoking both his family and everyday life, the artist depicts his own story through unconventional and farcical scenes. Playing with self involvement and ludicrousness, he creates works both aesthetically simple and straightforward. The
Little Drama sculpture series is a brilliant example : little toys are comitting suicide in various way, traped in plastic cages hanging from the ceiling. The Funny Dreams series depicts family photographs which are retouched in a childish way. Marko Mäetamm creates both funny and uncommon works. Facing this subtle irony, the viewer can be either amused or embarrassed. Until may 2nd.

Doté d’un grand sens de l’auto-dérision, Marko Mäetamm nous invite dans son univers. Cette exposition rassemble dessins, sculptures, projections vidéos et photographies. Évoquant sa vie de famille ou les imprévus du quotidien, l’artiste se met en scène dans des scénarios au second degré. Entre implication personnelle et distanciation humoristique, il crée des œuvres à l’esthétique simple et directe. La série de sculptures Little Drama en est un bel exemple. Des jouets en plastique s’y suicident de diverses manières dans l’espace de cages en plastique suspendues au plafond. La série Funny Dreams est constituée de photos de famille retouchées à la manière de dessins enfantins. Marko Mäetamm crée des pièces délicieusement décalées. Face à leur subtile ironie, le spectateur est soit amusé, soit embarrassé. Jusqu’au 2 mai.

http://www.nettiehorn.com/MarkoMaetamm_LoveFearSigns.htm

Eberhard Havekost: Guest, White Cube Hoxton Sq.


In the variety of paintings on display, the series of large scale canvas Gast is the most striking. Eberhard Havekost has taken photographs of a tree at night. Shot with a flashlight, these pictures show the tree from several angles. With Gast, the artist translates theses stills from photograph to oil. The dark and mysterious tree seems petrified, painted with subtles washed coloured, in shades of green, grey and violet. It appears as a dark and threatening shape. These fascinating paintings confront us with our primeval instincts, it’s almost a mystical experience. Until may 1st.

Des différents tableaux exposés, la série de grands formats Gast est la plus frappante. Eberhard Havekost a photographié un arbre, de nuit, au flash, sous plusieurs angles. Cette série est la transcription sur toile de ces clichés. L’arbre, comme pétrifié, sombre et inquiétante entité, apparaît dans de sublimes dégradés de vert, gris et violet délavés. Ces fascinantes toiles nous confrontent à nos instincts premiers, c’est une expérience presque mystique. Jusqu'au 1er mai.

http://www.whitecube.com/exhibitions/havekost/

Monday, April 12, 2010

Forcefield: Videos, Seventeen


In the darkness of the basement, the gallery hosts a display of videos by the New York based group Forcefield. The installation, mixing TV screens and video projection, is very dynamic and works perfectly. In the dark, the screens are both obvious and unavoidable. Forcefield’s creative process is quite alternative. They use to blur the boundaries between disciplines, mixing dance, music, costumes making, video and performance. The works on display include coloured flashlights, microscopic images, comedy and ghostlike apparitions. It’s hypnotic. Until may 29th.


Dans la pénombre de son sous sol, la galerie présente une installation de vidéos par le collectif new yorkais Forcefield. Ecrans de télévision, projection, multiplicité des postes, l’installation est dynamique et fonctionne parfaitement. Dans le noir, les images lumineuses sont évidentes et inévitables. Forcefield crée des oeuvres à la fois pluri-disciplinaire et alternatives, mêlant danse, musique, création de costumes, vidéo, performance. Entre flashs colorés, images microscopiques, farces costumées et apparitions mystiques, leurs images obsédantes hypnotisent le spectateur. Jusqu’au 29 mai.


http://www.seventeengallery.com/index.php?p=3&id=56

Friday, April 2, 2010

Bharti Kher : inevitable undeniable necessary, Hauser & Wirth


Bharti Kher is a leading indian artist. At the moment, there is a few of her works shown in the exhibition « The Empire Strikes Back : New Art From India » at the Saatchi gallery. Bindis are her favorite material. She uses them on the inside walls of a wooden hut, anatomical drawing plates, and on mirrors. The latter are displayed on the top floor of the gallery. They’re arranged in a kind of magical way, all around the room, the viewer is surrounded by them. The mirrors are broken. Bharti Kher puts bindis on them, in a variety of sizes and colours, creating a wide range of patterns. The glass cast shadows on the wooden floor, lights and colours are mixing, producing a unique atmosphere. The broken mirror is sign of bad luck. The bindi represents one’s individuality. The mix of both offers an interesting contrast : can you fix a broken mirror with bindis ? The artist evokes one’s ability to determine one’s life. In the garden, Choleric, phlegmatic, melancholy, sanguine, a terribly beautiful sculpture represents the hindu goddess Kali (pictured). Until may 15th.

L’artiste indienne, aussi exposée au sein de l’exposition « The Empire Strikes Back : New Art From India » tient la vedette chez Hauser & Wirth. Son matériau favori, les bindis, est repris pour tapisser l’intérieur d’une cabane de bois, des planches d’anatomie féminine, ou encore des miroirs. Ceux-ci sont présentés au dernier étage de la galerie, dans un accrochage presque magique. Ils sont accrochés tout autour de la salle, sur chaque mur, le spectateur est entouré par l’installation. Bharti Kher colle sur ces miroirs brisés des bindis de tailles et couleurs variées, créant une large palette de motifs. La surface de verre projette des reflets sur le parquet, le jeu des couleurs et de la lumière crée une atmosphère unique. Le miroir brisé, mauvais présage, et les bindis, symboles du karma individuel, offrent un intéressant contraste autour de la destinée humaine. Peut-on réparer un miroir brisé avec des bindis ? L’artiste questionne le potentiel de détermination humain. Dans le jardin, une statue terriblement belle représente la déesse Hindu Kali intitulée Choleric, phlegmatic, melancholy, sanguine (photo). Jusqu’au 15 mai.

http://www.hauserwirth.com/exhibitions/503/bharti-kher-inevitable-undeniable-necessary/view/

Thursday, March 25, 2010

Richard Hamilton: Modern Moral Matters, Serpentine Gallery


L’exposition se focalise sur les œuvres politiques de Richard Hamilton, qui s’attaque au terrorisme, au musée, à la presse… L’accrochage permet de comprendre le processus créatif de l’artiste, et les différentes manières qu’il a de traiter le matériel photographique. La série Swingeing London 67 est une satire de la presse britannique. En février 1967, Mick Jagger et le marchand d’art Robert Fraser sont arrêtés au domicile de Keith Richards pour possession de substances illicites. Les tabloïds se déchaînent, c’est un véritable scandale. Un collage d’articles de journaux relatifs à l’affaire en témoigne, et la photographie des suspects est reproduite suivant différentes techniques. Richard Hamilton tourne en dérision la lourdeur de la société britannique qui porte au pilori les deux suspects menottés, une tradition qui traîne un pas lourd plutôt qu’elle ne swingue… Jusqu’au 25 avril.

The exhibition points on Richard Hamilton’s political works. They refer to terrorism, museum, or press. The display brings into focus the artist’s working process, and the different ways he uses photographic material. The series Swingeing London 67 is a satire of british press. In february 1967, Mick Jagger and the art dealer Robert Fraser are arrested for possession of illegal substances at the home of Keith Richards. The press makes it a scandal, virulent attacks are published in tabloids. A collage of newspaper articles tells the stories in details. The picture of the two handcuffed suspects is reproduced with different techniques. Richard Hamilton protests against the british establishment, in a swingeing rather than swinging London… Until april 25th.

http://www.serpentinegallery.org/2010/03/richard_hamilton23_february_18.html